Prowadząc firmę należy stosować zasadę “ograniczonego zaufania” względem nowych kontrahentów. Przed podjęciem współpracy warto sprawdzić firmę, aby potencjalna współpraca nie niosła za sobą niepotrzebnego ryzyka i związanego z nim zagrożenia.
Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie kontrahenta:
- w rejestrze KRS lub bazie CEIDG – znajdziemy podstawowe informacje o firmie w tym adres, zakres kodów PKD czy informacje o licencjach,
- w Urzędzie Skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – za zgodą kontrahenta można w US lub ZUS uzyskać informacje o jego ewentualnych zaległościach,
- w Białej Liście Podatników VAT – sprawdzimy czy kontrahent jest aktywnym, wykreślonym czy przywróconym podatnikiem VAT,
- w Biurze Informacji Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Długów – odnajdziemy informację czy kontrahent widnieje na liście dłużników,
- w Księgach Wieczystych – można w nich sprawdzić posiadane nieruchomości przez kontrahenta,
- w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych – znajdziemy informację o osobach fizycznych, które sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką.
W razie posiadanych wątpliwości co do kontrahenta zawsze warto poszukać opinii o nim np. w Internecie na rożnych forach lub skontaktować się z jego klientami i poprosić o ich rekomendację.